Herbestemmen kunstcollectie Schiedam

1000 kunstwerken | 2 verkoopdagen | 1 avondveiling | 50% verkocht | 100% meer opbrengst dan verwacht. Het herbestemmen van een gemeentelijke kunstcollectie.

 

Op 17 en 18 december 2016 organiseerden Bouwkate en CCC in opdracht van de gemeente Schiedam een verkoopmanifestatie: de Kunstbeurs, in de Havenkerk te Schiedam. Het laatste gedeelte van het herbestemmingstraject van de kunstcollectie van het gesloten CKB Schiedam.

In 2,5 maanden tijd is er gewerkt aan een concept, de logistiek, de praktische uitvoering van de verkoopdagen zelf en een veiling voor de werken die extra aandacht verdienden. De laatste week voor de beurs stond in het teken van verhuizen van de collectie, het inrichten van de Havenkerk, met Heras Hekwerken als wandmateriaal. Mede dankzij een waanzinnig geëngageerde groep vrijwilligers en de inzet van superstagiaire Nelleke, is het een groot succes geworden.

Complimenten voor Kathy Marchand van Bouwkate, onder andere voor het beperken van het kasverschil tot €1,34, voor veilingmeester Marcel Brouwer, die een lastig publiek wist om te zetten in fanatieke kopers en voor Annerieke Kooi en Tsjitkse Houkes van de gemeente Schiedam voor het volle vertrouwen dat ze ons hebben durven geven.

Referentie Tjitske Houkes, Beleidsadviseur Cultuur Gemeente Schiedam: 

CCC en Bouwkate hebben voor ons de ontzameling van de kunstcollectie van het CBK Schiedam verzorgd. Zij hebben het proces van afstoting (altijd een gevoelig onderwerp) zorgvuldige en deskundige wijze begeleid, vooral ook in het contact met de kunstenaars. Als onderdeel van dit traject hebben zij ook een openbare verkoopmanifestatie georganiseerd. Een historische plek – de Havenkerk in Schiedam – is omgetoverd tot heuse kunstsalon. Een weekend lang een festivalachtige sfeer in de stad onder begeleiding van Dieuwertje en Kathy die niet alleen keihard gewerkt hebben, maar ook nog eens aan alles hadden gedacht.

Het proces van herbestemmen is ingewikkeld

Het volledig herbestemmen van een (kunst)collectie is geen simpele beslissing. Ook al komt de beslissing van hogerhand, het blijft ingewikkeld om in dit proces objectief en zakelijk te blijven. Vaak leven de kunstenaars die werken in de collectie hebben nog en kennen de betrokkenen deze persoonlijk, wat het proces emotioneel maakt. Ook kan het voorkomen dat bij het controleren van de registratie werken missen, of verkeerd geregistreerd zijn. Waar te beginnen met zoveel werken? En hoe zorg je ervoor dat zoveel mogelijk (indirect) betrokkenen positief blijven over het proces?

Erg belangrijk hierin is, in mijn ervaring, open communicatie. Zorg ervoor dat mensen het idee hebben dat alles verteld wordt. Betrek de stakeholders vanaf het begin en leg uit waarom het proces zo ingestoken wordt. Natuurlijk blijven er mensen die het niet leuk vinden, maar alles begint bij begrip. Begrip voor elkaar, begrip voor elkaars beslissingen.

Uiteraard hoort er ook een professioneel uitgevoerd proces bij. Meestal is het wenselijk hier een externe projectleider bij te betrekken. Juist omdat deze er niet emotioneel bij betrokken is, omdat deze ervaring heeft met dergelijke projecten, omdat de aanwezige emoties begrepen worden en een plek krijgen én omdat van buitenaf er makkelijker een overzichtelijke structuur van registratie en noodzakelijke activiteiten ontwikkeld kan worden.